V současné době studuje na střední průmyslové škole přibližně 680 žáků v 25 třídách v šesti maturitních oborech: elektrotechnika, informační technologie, strojírenství, technické lyceum, grafický design a průmyslový design. Poslední dva obory jsou v rámci výtvarných oborů realizovány v jedné třídě v ročníku.
Nově koncipovaný školní vzdělávací program elektrotechnika reaguje na požadavky trhu práce a propojuje elektrotechnické vzdělání se základy strojírenství a tím rozšiřuje možnost uplatnění absolventa tohoto oboru. Poskytuje absolventům střední vzdělání s maturitní zkouškou technického charakteru. Obecně vzdělávací a společenskovědní předměty jsou doplněny výukou cizích jazyků tak, aby všeobecný přehled a jazyková výbava umožnily našim absolventům uplatnit se na trhu práce i v rámci Evropské unie. Přírodovědné a technické předměty vytváří od prvního ročníku základ výuky v jednotlivých disciplínách oboru elektrotechnika a základů strojírenství. Žáci získávají znalosti v předmětech, jako je elektrotechnika, elektrotechnická měření a CAD konstrukční programy. Důraz je kladen na práci s výpočetní technikou a její aplikace, jako jsou nástroje pro návrh elektronických obvodů a technického kreslení (CAD systémy), počítačovou simulaci pro měření a řízení. Žáci jsou schopni zapojovat a oživovat elektronické obvody, řešit základní úlohy z automatizace pomocí programovatelných automatů a mikropočítačů.
Získání základů strojírenství umožňuje žákům vytvořit v CAD programu 3D tělesa a mechanismy s následnou tvorbou výkresové dokumentace.
K prohloubení znalostí a získání praktických dovedností slouží předmět učební praxe a dlouhodobé praxe ve firmách. V rámci praktické výuky realizují návrh, výrobu a osazení desek plošných spojů, zapojují elektronické obvody, oživují je a provádí jejich diagnostiku. Část praktických úloh je věnována elektrorozvodům a bytové elektroinstalaci. Teoretické a praktické znalosti žáků o konstrukci a využití výpočetní techniky, o programování a aplikaci řídicích systémů v automatizaci a programování mikropočítačů jim dávají dobré předpoklady pro uplatnění v praxi.
Obor vzdělávání informační technologie patří stále k velmi perspektivním oborům. Vedle všeobecně vzdělávacích a přírodovědných vědomostí získávají žáci přehled o informačních technologiích, který je postupně podle podmínek našeho regionu a trhu pracovních sil orientován do konkrétního odborného zaměření. Důraz je kladen na získání širokých obecných znalostí informačních technologií. Obsah vzdělávání v společenskovědních předmětech je zaměřen na získání komunikativních schopností v mateřském a cizím jazyce, v přírodovědných předmětech na získání teoretických poznatků nutných pro studium odborných předmětů.
Skupina odborných předmětů zobecňuje hardwarovou, softwarovou a programovací problematiku a je prostředkem k praktickému zvládnutí látky bez úzkých specializací.
Volbou seminářů v 3. a 4. roce studia a obsahu praktických cvičení si žáci mohou zvolit studijní cestu méně technickou (tvorba videa a fotografie, sociální sítě, počítačová animace a vizualizace 3D grafiky, tvorba webových stránek – vhodné i pro dívky) nebo cestu zaměřenou na počítačové sítě a programování (CISCO – síťová akademie, programování her v C++, atd.). Zvolená cesta vede žáka k profilové maturitní zkoušce.
Obor vzdělání strojírenství poskytuje absolventům střední vzdělání s maturitní zkouškou technického charakteru. Jde o studium s rozšířeným využitím výpočetní techniky ve strojírenství. Žáci získávají znalosti z oblasti konstrukce (2D kreslení i 3D modelování – CAD systémy), výroby (programování CNC strojů a CAM systémy) i jejich vzájemného propojení.
Obor je zajímavý i pro děvčata možností tvořivě se realizovat v grafických programech, kde mohou navrhovat design strojů, součástí apod. vzniklých při řešení úloh z odborných předmětů.
Obsah vzdělávání ve společenskovědních předmětech je zaměřen na získání komunikativních schopností v mateřském a cizím jazyce, v přírodovědných předmětech na získání teoretických poznatků potřebných pro studium odborných předmětů. Odborné předměty dávají základ obecných znalostí strojírenství. V rámci dílenské praxe žáci získávají praktické výrobní dovednosti jak v oblasti klasických výrobních metod, tak i moderních metod s využitím výpočetní techniky.
Technické lyceum je určeno pro úspěšné absolventy základní školy se zájmem o technické a přírodovědné obory. Cílem výuky je vybavit žáky takovými znalostmi a dovednostmi, které jim usnadní cestu k vysokoškolskému studiu nebo studiu na vyšších odborných školách.
Vzdělávací program je založen na širším všeobecně vzdělávacím základě, avšak s prohloubenou výukou některých profilujících předmětů, k nimž patří především matematika, fyzika, výpočetní technika a další přírodovědné předměty. Základy odborného vzdělávání se opírají o obecně technické disciplíny a plní průpravnou funkci ve vztahu k předpokládanému vysokoškolskému studiu.
Vzdělávací program je složen ze dvou částí – jednu tvoří základní učivo všeobecně vzdělávací i odborné, povinné pro všechny žáky, druhou, menší část představuje učivo výběrové, jehož struktura je v kompetenci školy. Funkcí výběrového učiva je vytvořit širší vzdělávací nabídku pro žáky a tím lepší předpoklady pro jejich další profesní rozhodování.
Absolvent oboru vzdělání je připraven pro výkon odborných činností v široké oblasti propagační tvorby a užité grafiky. Specifická odborná příprava pro výkon činností v oblasti spočívá v osvojení širokých vědomostí a dovednosti z okruhu uměleckých grafických technik a moderních tiskových technik.
Vzdělávání v oblasti výtvarně-technických disciplín je obsaženo v předmětech výtvarná příprava, písmo, figurální kreslení, technické kreslení, počítačová grafika, navrhování, praktická cvičení, realizační tvorba a dějiny výtvarné kultury.
Absolvent oboru vzdělání je připraven pro výkon činností v oblasti průmyslového, tvarového a grafického designu. Činnosti, pro které jsou absolventi připravováni, jsou orientovány na komplexní navrhování tvaru výrobku při respektování estetických, ergonomických a technologických hledisek a výtvarných i výrazových možností výrobků.
Vzdělávání v oblasti výtvarně-technických disciplín je obsaženo v předmětech výtvarná příprava, konstrukce, písmo, počítačová grafika, modelování, navrhování, praktická cvičení, realizační tvorba a dějiny výtvarné kultury.
KONTAKT
Vyšší odborná škola
a Střední průmyslová škola,
Šumperk, Gen. Krátkého 1
tel.: 583 213 581
tel.: 583 213 265
email: sekretar@vsps-su.cz
datová schránka: tnwjqf3
IČ: 00843113
Číslo účtu: 3956155/0300
RED-IZO: 600018083
RYCHLÉ ODKAZY